Mats Lindfors | Webbkusten fotografi - professionell natur och skärgårdsfotograf
tel: 076 205 17 50 e-post: mats@webbkusten.com
om fotograf mats lindfors

1288 inlägg från 2007

eller sök

BLOGG | NATURFOTOGRAF MATS LINDFORS FOTOKONST & BILDBYRÅ

FOTOKONST - BILDBYRÅ - DREV EGET FOTOGALLERI I STOCKHOLM I SJU ÅR

14 mars 2018

Jakten på det svårfångade vinterljuset vid Gysinge forsar

Det hade varit en mycket kall vinternatt i norra Uppland och jag tyckte att det var en perfekt dag att åka till forsarna vid Gysinge. Molnigheten var växlande och det bådade gott på min jakt på fina vinterbilder. Sagt och gjort, jag lyfte in kameraväskan i bilen och drog iväg de fem milen från Gävle till forsarna. Men molnen som kom bakifrån från nordost var snabbare än mig och fyllde snart hela himlen. Trots detta så gick jag fram och tillbaka längst med broarna i Gysinge i jakten på att hitta någon bra bildvinkel i timmar. Till slut gav jag upp och tog en fika på serveringen i närheten.

Sittande med kaffekoppen i handen kunde jag se att det kom ett stråk av ljus över forsen. Det var bara att rusa ut tillbaka till broarna. Jag hann med att ta några få bilder. Sedan var ljusstråket borta för den dagen och det var bara att åka hem igen.

Väl hemma så slog den stora influensan till och sedan dess har inga bilder blivit tagna överhuvudtaget. Det känns som om jag får ta och invänta våren.


Fotokonst från naturen - forsarna vid Gysinge © fotograf Mats Lindfors Webbkusten

ett inlägg som jag rekommenderar

Skeppsvraket Swicks vid Trollskogen på norra Öland

 På hösten för åtta år sedan besökte jag skeppsvraket Swicks, en tremastad skonare som låg uppspolad på en strand nära Trollskogen på nordös...